Design

Övergång till professionell design
Genom sekelskiftet av 20-talet, var amatör rådgivare och publikationer alltmer utmananande för det monopol som de stora detaljhandelsföretagen hade på inredning. Engelska feministiska författaren Mary Haweis skrev en rad lästa essäer på 1880-talet där hon hånade den iver med vilken blivande medelklassen människor möblerade sina hus enligt de stela modeller som erbjuds dem av detaljisterna.  Hon förespråkade individen anta en viss stil, skräddarsydd för de individuella behov och preferenser kunden:

En av mina starkaste övertygelser, och en av de första normer för god smak, är att våra hus, som fiskens skalet och fågelbo, att borde representera vår individuella smak och vanor.
Utvecklingen mot inredning som ett separat konstnärligt yrke utan samband med tillverkare och återförsäljare, fick en impuls med 1899 bildandet av Institute of British Inredare; med John Dibblee Crace som dess president representerade nästan 200 inredare runt om i landet. Vid 1915 London Directory listade 127 individer handel som inredare, varav 10 var kvinnor. Rhoda och Agnes Garrett var de första kvinnorna att träna professionellt som inredare i 1874. betydelsen av deras arbete med design betraktas på tiden som i nivå med det av William Morris. År 1876, deras arbete – Förslag på hus Dekoration i målning, träbearbetning och möbler – sprida sina idéer om konstnärlig inredning till en bred medelklass publiken.

År 1900 var den situation som The Illustrated Carpenter och Builder:

Tills nyligen när en man ville möblera han skulle besöka alla återförsäljare och välj bit för bit av möbler …. Idag skickar han efter en återförsäljare i konst inredning och utrustning som kart alla rum i huset och han tar med sig sin konstnärliga sinne att bära i ämnet.
I Amerika, Candace Wheeler var en av de första kvinnliga inredare och hjälpte uppmuntra en ny typ av amerikansk design. Hon bidrog till utvecklingen av konstkurser för kvinnor i ett antal större amerikanska städer och ansågs vara en nationell myndighet heminredning. Ett viktigt inflytande på nya yrke var dekoration av hus, en handbok av inredning skriven av Edith Wharton med arkitekten Ogden Codman 1897 i Amerika. I boken, författarna fördömde viktoriansk stil inredning och inredning, särskilt de rum som var dekorerad med tunga fönster gardiner, viktorianska bric-a-brac och överfylld möbler. De hävdade att sådana rum betonade stoppning på bekostnad av tillräckligt utrymme planering och arkitektur och var därför obekväma och sällan used.The Boken anses vara en banbrytande arbete och dess framgång ledde till uppkomsten av professionell användare som arbetar på det sätt som förespråkas av dess författare, främst Elsie de Wolfe.
Elsie De Wolfe var en av de första kvinnliga inredare. Avvisa viktoriansk stil som hon växte upp med, valde hon en mer levande system, tillsammans med mer bekväma möbler i hemmet. Hennes mönster var ljus, med fräscha färger och fina Chinoiserie inredning, till skillnad från den viktorianska föredrar tunga, röda draperier och stoppning, mörkt trä och intensivt mönstrade tapeter. Hennes design var också mer praktisk,  hon bort röran som ockuperade den viktorianska hem, gör det möjligt för människor att underhålla fler gäster bekvämt. År 1905 var de Wolfe uppdrag för inredning av Colony Club på Madison Avenue; dess interiör samlat sitt erkännande nästan över natten. Hon sammanställt sina idéer i hennes lästa 1913 bok, The House i Good Taste.

I England blev Syrie Maugham en legendarisk inredningsarkitekt krediteras med att utforma den första helvita rum. Från sin karriär i början av 1910-talet, växte hennes internationella rykte snart; hon senare expanderat sin verksamhet till New York och Chicago. Född under den viktorianska eran, en tid som kännetecknas av mörka färger och små utrymmen, hon istället utformade rum fyllda med ljus och inredda i olika nyanser av vitt och spegelskärmar. Förutom speglade skärmar, inkluderat hennes varumärke bitar: täckt böcker i vitt pergament, bestick med vita porslinshandtag, konsolbord med gips palm ormbunksblad, skal, eller delfin baser, stoppade och fransar släde sängar, päls mattor, stolar som omfattas av vitt läder och lampor graderade glaskulor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

17 − 17 =